Gruppe for Symjing i Samnanger IL
Samnanger Idrettslag svømming tilbyr svømmeopplæring i samsvar med Norges Svømmeskoles plan for svømmeopplæring. Nybegynnerkursene er bygget rundt vanntilvenning og de fire kjernefunksjonene som er sentrale for å lære å svømme. På kursene Hval, Skilpadde, Pingvin og Selungen er fokuset på de fire kjernefunksjonene dykke, flyte, gli og fremdrift. Deltakeren skal jobbe med øvelser som inneholder elementer som trengs for å mestre forholdene i vannet, og å lære å svømme.
Det skal være en naturlig overgang fra et nivå til et høyere nivå. Nivåene bygger videre på hverandre, og etter hvert som nivåene blir høyere skal deltakere kombinere alt de har lært fra tidligere nivå.
Norges Svømmeforbund definerer svømmedyktighet som følgende;
«Fall uti på dypt vann, svøm 100 meter på magen og underveis plukke opp en gjenstand med hendene, stopp og hvil-> flyt på mage, rull over, flyt på rygg-samlet i 3 min. Svøm deretter 100 meter på rygg og ta seg opp på land»
Hvalmerke-nivået fokuserer på kjernefunksjonen »Dykke» som innebærer at man skal kunne dykke kroppen under vann.
For å lære å svømme må man kunne oppholde seg under vann – dykke, og orientere seg der.
Dette innebærer også at man kan kontrollere pustingen: puste inn – dykke under – se og orientere seg – komme opp – puste ut og inn.
Læringsmål: Kombinere hopp fra bassengkanten – dykke – orientere seg under vann – hente gjenstander til overflaten.
Skilpadde-nivået fokuserer på kjernefunksjonen «Flyte« som innebærer at man opplever oppdriften i vannet.
Den bevisste opplevelsen av at vannet «bærer» kroppen er helt sentral i svømmeopplæringen. Flytingen påvirkes av kroppens holdning, og ikke minst pusting. Forutsetningen for å flyte er at mest mulig av kroppen er under vann. Derfor følger flyting etter dykking.
Læringsmål: Flyte som en pil på magen og på ryggen, med armene strukket frem, i minst 15 sekunder på hver side.
Pingvin-nivået fokuserer på kjernefunksjonen «Gli« som innebærer at man flyter i bevegelse, enten under vann eller i overflaten. Det gir deltakeren mulighet til å erfare vannets motstandskraft. Å gli forutsetter at man kan holde pusten og flyte.
Læringsmål: Kombinere aktivitetene hoppe – flyte opp – innta linjeholdning på magen i vannflaten – gjøre crawlbeinspark med armene strukket frem – dreie over på ryggen – gjøre beinspark i linjeholdning og puste.
Selungen-nivået fokuserer på kjernefunksjonen «Fremdrift«, som innebærer at man skaper fremdrift i vannet ved hjelp av arm- og beinbevegelser. Målet er å nytte motstandskraften i vannet slik at bevegelsene fører til fremdrift.
Læringsmål: Stupe uti på dypt vann – svømme 12,5 meter på magen – skifte retning – svømme 2-3 meter mot startstedet – stoppe – flyte i 30 sekunder – svømme på ryggen tilbake til utgangspunktet.
På Sel-nivået har man fokus på svømmeartene crawl og rygg. Disse svømmeartene har deltakerne lært grovkoordinert på den grunnleggende svømmeopplæringen. På dette nivået tar vi det et steg videre, og arbeider med øvelser som gjør at deltakerne skal kunne svømme crawl og rygg finkoordinert.
Læringsmål: 1. Kunne svømme crawl og rygg finkoordinert. 2. Kunne varsle om hjelp (1-1-3), benytte «forlenget arm» og kaste redningsline/livbøye
Leiar: Vibeke Vinje Våge
Nestleiar: Elisabeth Vinje Nydal
Kasserar: Reidun Vinje Nydal
Styremedlem: Christer Blomvågnes
Mail; svomming.samnanger@gmail.com
Telefon: 412 94 850
Kjem snart meir her…