Velkommen til Samnanger Fotball
SÅ kjekt at du vil være med i Samnanger Fotball! Dette blir gøy!
På denne nettsiden finner du kalender med kommende kamper, oversikt på treningstider inne og ute vinter / vår 2024, treningsavgifter 2024 og kan du melde deg inn/ut på fotball.
Mer info om kampoppsett se fotball.no sin hjemmeside.
Bli medlem av SIL Fotballgruppe på facebook
Litt informasjon:
- Lagleder/trener gir beskjed når første trening blir og kalle inn via Spond. Her er det enkelt å få oversikt over hvem og hvor mange som kom på trening/cuper. Det er viktig at alle svarer på om du «Deltar» eller «Avslår» så snart som mulig.
- Foresatte: Dersom foresatte ønsker å være med under trening, oppfordrer vi til å oppholde seg litt unna treningen og ikke samlast rundt bana. Dette for å unngå uro/forstyrrelser under treningen. Forbered barnet ditt på dette. Vær gjerne tilgjengelig for barnet om det skulle være noe som ikke kan løses av trener.
- Oppfordre barnet til å være med på hele treninga, selv om noe kanskje ikke er like kjekt/interessant.
- Husk drikkeflaske med vatten. Trener styrer drikkepausene, forklar barna dette på forhånd slik at en unngår uro rundt drikking på treninga.
- Fint om toalettbesøk er unnagjort før trening for å unngå uro i treninga.
- For å spille fotball MÅ en ha på leggbeskyttere og fotballsko. Har du ikke på leggbeskyttere, får du heller ikke spille/trene.
- Samnanger Fotball har jobbet etter retningslinjer i FairPlay og ønsker at alle skal ha gode opplevelser på fotballbane. Ønsker at alle ser disse små filmene, slik at det er en felles forståelse på hva det betyr med FairPlay.
- Samnanger Fotballgruppen har vi avtale med Umbro og Torshov Sport. Vi har fått egen nettside hos Torshov. Alle får utdelt drakt når de begynner og denne skal tas vare på og leverast tilbake når den er for liten eller du slutter. Den skal være rein og vaska når den blir returnert til lagleder/materialforvalter.
- Fotballgruppen er drifta på dugnad av styremedlemmer, trenerer, lagleder og foreldre/foresatte. Vi er avhengig av dugnadsinnsats fra foresatte når vi har arrangement og dugnader.
- På vedlagt link ligg informasjon om 3’ar fotball som er der en begynner når en starter i fotball. LES HER
LYKKE TIL!
Mvh,
Styret i Samnanger Fotball
Bli samarbeidspartner med Samnanger Fotball
Støtte lokalfotballen samtidig som du profilere din bedrift gjennom en lokal aktør.
Vi har plass til flere samarbeidspartnere. Bli med på laget!
Ta kontakt med leder i fotballgruppen Svein Tore Drevsjø for en hyggelig prat.
svein.drevsjo@gmail.com
902 47 929
Treningstider og avgifter
Treningstider 2024
Treningsavgifter 2024
Treningsavgifter er fotballens desidert viktigste inntektskilde. Uten treningsavgifter ville det ikke ha vært mulig å opprettholde et godt fotballtilbud til barn og ungdommer i Samnanger. Inntektene går med til å dekke bl.a.
- drakter, baller, mål, vester, kjegler, medisinsk utstyr etc.
- dekning av dommerutgifter
- seriepåmelding og forsikring av spillere
- deltakelse i cuper
Treningsavgifter bestemmes normalt på gruppas årsmøte. Innsigelser mot nivået på avgiften må fremstilles i årsmøtet.
Det sendes ut 1 faktura pr. spiller pr. sesong i løpet av mars via e-post.
Har ikke du mottatt faktura? Logg inn og se fakturaen i Min idrett.
Betalingstid er 15 dager fra fakturadato.
Treningsavgiftsatser for sesongen:
- 6 år – 600 kr
- 7-9 år – 700 kr
- 10-12 år – 800 kr
- 13 år – oppover – 1000 kr
Innbetalte treningsavgifter refunderes ikke dersom spilleren slutter eller melder overgang til annen klubb i løpet av sesongen.
Fritak og rabatter:
- 3.barn får 50% rabatt – bare eldste barn som får rabatt
- Barn av styremedlemmer i SIL Fotball får 50% reduksjon på treningsavgifter.
- Barn av lagenes trenere og Junior hovedtrenere får 50% reduksjon på treningsavgifter. Gjelder for maks 2 trenere pr lag
- Barn av lagenes lagledere får 50% reduksjon på treningsavgifter. Gjelder for 1 lagleder pr lag
- Rabattene kan ikke kombineres
Hva skjer hvis du ikke betaler treningsavgifter:
- Spillere uten betalt treningsavgift er ikke forsikret
- Spillere uten betalt treningsavgift er ikke spilleberettiget i kamper for laget sitt
- Spillere uten betalt treningsavgift vil bli satt som inaktive i FIKS
- Spillere uten betalt treningsavgift vil ikke kunne melde overgang til annen klubb før han/hun betaler utestående treningsavgift (er)
Problemer med å betale til riktig tid?
Hvis du får problemer med å betale fakturaen innen forfall, er det viktig at du gir beskjed til kasserer/fotballstyret om dette. Vi er løsningsorienterte og vil forsøke å hjelpe til dersom fakturaen på treningsavgifter kommer på et ugunstig tidspunkt. Send oss derfor en mail, primært til kasserer.samnangerfotball@outlook.com
Om vi ikke får annen tilbakemelding, forventer vi at fakturaen blir betalt på forfall. Ignorering er ingen unnskyldning!
NB!
Vi er pålagt av NIF å sende ut faktura via Klubbadmin og vi mister derfor muligheten for søskenrabatt. Vi har derfor korrigert prisene. Sammenlignet med andre klubber ligg vi fortsatt under på treningsavgifter.
I tillegg til aktivitetskontingenten til fotballgruppa, må alle spillere betale 150 kr som kontingent/medlemsavgift til SIL Hovedlaget.
Noen vil synes at det er merkelig/urettferdig at man må betale 2 fakturaer for å kunne spille fotball.
Dette er imidlertid ikke noe SIL har funnet på, men noe som er nedfelt i Norges Idrettsforbunds lover;
Alle utøvere av en idrettsgren må være medlem av et hovedlag for å kunne utøve en særidrett.
ABC for trener og lagleder i Samnanger Fotball
Styret i Samnanger fotballgruppe
Lagledere og trenere for sesong 2024
Strategiplan for Fotballgruppa i Samnanger IL
Hensikt – Hvem er vi til for?
Samnanger IL- Fotballgruppa, skal gi et positivt aktivitetstilbud for alle gutter og jenter over 6 år i Samnanger som ønsker å spille fotball.
Fotballgruppen vil også jobba aktivt med å få kunstgrasbane der som det pr.d.d er grusbane.
Fotballgruppen skal
- primært ha søkelys på breddeidretten og videre sørge for at jenter og gutter får de samme tilbudet.
- også legga til rette for sportslig suksess og utvikling for junior/seniorspiller i egen klubb. Dette kan også være i samarbeid med andre klubber.
Topping av lag skal ikke være prioriterte i barnefotballen i Samnanger, dvs. opp til 12 år. Over 12 år kan topping av lag skje, men samtidig bør trener ha søkelys på at alle får være aktive.
Hva skal vi gjøre for medlemmene og hvorfor?
- Forebyggende arbeid
- Gi et fritidstilbud
- Sportslig utvikling
- Skape god klubbfølelse og samhørighet
Fotballgruppen har et ansvar for å ta vare på de som ønsker å spille fotball i Samnanger. Dette gjør vi ved å gi medlemmene et godt sportslig og sosialt tilbud med engasjerte trener/lagleder, tilpassa de ulike årsklassene. Gjennom dette arbeidet skal det å skapa et godt kameratskap og et positivt miljø. Miljøet som vert bygd, skal bidra forebyggende for ungdom, spesielt i forhold til doping, alkohol, tobakk, mobbing, rasisme og vold. Det skal og leggas til rette for å gje andre tilbud som bidrar til å holde ungdommene lengst mulig i klubben. Dette kan væra ungdomsleir skole, dommerutdanning og trenerutdanning.
Framgangsfaktorer
Hovedutfordringer
Samhold og klubbfølelse:
Fotballgruppa skal fortsette arbeidet med å bygga et godt klubbmiljø. Våre medlemmer vert oppfordra til å komma med innspill som kan bidra til positiv utvikling av klubbmiljøet, slik at ingen vert mobba, føler seg utestengt eller ikkje føler seg velkommen. Fotballgruppa skal arbeida for å lage retningslinjer for handtering av mobbing, rasisme og vold. Våre tillitsvalgte, trenerer og lagleder vert oppfordra til å delta på felles tiltak i eigen klubb og på tiltak i regi av krets og forbund.
Anlegg:
Antall lag i gruppa har økt for kvart år. Med dette følgjer og krav til treningstider og gode anlegg. Fotballgruppa skal arbeida aktivt med Idrettslagets hovedstyre for å legga til rette for flere og bedre anlegg, som bla. Flerbrukshall.
Gruppa skal og arbeida for å skapa større forståelse blant laga for de disposisjoner som må legges til grunn for bruk av eksisterende anlegg.
Mål
Sportslige mål
- Fotballgruppa til Samnanger skal ha hovedfokus på breddefotball
- Fotballgruppa skal væra aktive i HFK’s Fair Play- satsing
- Sjå ellers sportsplan
Andre mål
- Betre den interne kommunikasjonen i fotballgruppa
- Videreutvikla en god administrasjon av fotballgruppa
- Skape gode handlinger i alle ledd i gruppa
- Ta initiativ til fotballskole for de minste.
Aktiviteter / framdrift
Organisasjon
Fotballgruppas styre er organisert slik:
Treneren sine oppgaver
- Ansvar for gjennomføring av treningsøkter. Lede laget under kamp.
- Treneren er ofte den viktigste voksenpersonen hos spilleren i fotballmiljøet. Derfor er det viktig å tenke over hva en gjør, seier og være et godt eksempel.
- Alle spillere er like mye verdt. Gje oppmuntring til alle i medgang og motgang. Legg til rette for et trygt miljø med aktiviteter som spillerne menes:
Trygghet + trivsel = mestring!
- Alle jobber etter FAIR PLAY reglene. Dei minste laga (6-12 år) skal få spille noenlunde likt. Unngå å favorisere og liknende.
- Sjå på dommeren som en veileder og gjør dommeren god. Respekter avgjersler og bidra til at dommeren trivs. Ta imot og takk dommerne i forbindelse med alle kamper. Vær et forbilde for barna med tanke på atferd overfor dommeren.
- Tenk på at det er barna som spiller fotball- ikkje du! Tap og vinn med samme sinn. Vis respekt for andre. Ikkje røyk, bann eller vær aggressiv på sidelinja.
- Dispensasjon: Dersom en har en dispensasjon for en spiller på laget er det treners ansvar å ha denne med seg på kvar kamp og vise til motstander og dommer før kampstart.
- Har du nøkkel til Hagabotnane, er du personlig ansvarlig for denne. Nøkkelen skal leverast inn når en slutter.
- Trenerne er og bindeledd mellom foreldre/lagleder/styret.
- Trener skal ta initiativ til Fair-Play møter før og etter kamp med dommer og motstanderlaget.
Lagleder sine oppgaver
- Gje informasjon til alle spillere og foreldre. Være bindelegg mellom styret og laget. Opprette Spond-gruppe for laget ditt.
- Melde fra til materialforvalter om behov for utstyr som laget treng.
- Melde laget på cuper. Send faktura til kasserer via epost for betaling av cup. Det blir dekka inntil kr 3500 for lag med mer enn 10 spillere og kr 2500 for lag med mindre enn 10 spillere. Kan søka om ekstra midler fra styret ved overnattingscuper.
- Sette opp Fair-play vakt til kvar heimekamp.
- Sette opp kioskvakter på hjemmekamper.
- Vera kontaktpersonen til foreldre mot fotballgruppa/ trenerne.
- Det er lagleders oppgave å sørge for at alle får oversikt over sine kamper.
- Dommeransvarlig ordner med dommer til kampene, men lagleder må betale dommer. Dommerregning ligg i klubbrommet. Gi beskjed til kasserer hvis det begynne å bli tomt. Dommerregning sendes til kasserer via e-post.
- Du skal sende SMS/ta kontakt med motstanderlaget en dag før kamp. Dette for å sikre at de har husket på kampen og stiller. Minn gjerne på at me har åpen kiosk
- Dersom det er problem med å stille lag til kamp, må lagleder flytte kampen. Avtal ny tid med motstanderlaget og meld ifrå til kretsen. Meld fra til oppsett dommer og sjekk at det er ledig på bana når en finn ny tid.
Dommere i Samnanger IL si Fotballgruppe
I styret i fotballgruppa sitt det en dommeransvarlig. Han/ho har ansvaret for at det vert satt opp dommer til alle heimekamper. Dette legges inn i google-kalenderen til Samnanger Fotball. Dersom kamper vert flytta, er det svært viktig å melde fra til FIKS-ansvarlig, som legg kampene inn i kalenderen samt til oppsatt dommer.
I tillegg ber me lagleder om å melde fra til dommeren dagen før kamp, for å minne de på at de har kamp. Det er viktig å hjelpa hverandre å huska, så går det enda betre!
Me ønsker at alle lagleder og trenerer behandler dommeren fint og at de får hjelp og støtte under kampene. Noen av de er veldig unge og der er viktig å ta vare på de. Det er ikkje alltid enkelt å dømme kamper! Me treng dommerne og de må trivast på forballbana for at de skal ville fortsette å dømme.
Me vil utdanna nye klubbdommere kvart år i der er svært viktig å ta vare på alle som har lyst til å væra dommer framover.
Klær og utstyr
Samnanger Fotballgruppen har avtale med Umbro og Torshov Sport.
Alle får utdelt drakt når de begynner og denne skal tas vare på og leverast tilbake når den er for liten eller du slutter.
Den skal være rein og vaska når den blir returnert til lagleder/materialforvalter.
Du får genser fra fotballgruppa når du starter, det året du fyller 10- og 13 år.
Skal laget reise på internasjonale cuper, kan alle få genser mot en egenandel på kr. 100,-
Hvis dere trenger ekstra keeperhanske eller noe som mangler, ta kontakt med Materialforvalter, vi har gode rabatter på Torshov Sport.
Nettbutikken til Torshov Sport
Spond
Fotballgruppen bruker vi Spond til kommunikasjon.
Det er lett å sende ut innkalling til treninger, kamper, turneringer osv.
Er du usikker på hvordan du legg inn personinformasjon, se skriv under.
Noe annet du lurer på, ta kontakt med en av oss i Styret, så hjelper vi deg :)
Hvordan redigere personinfo i Spond
All informasjon som legges inn i Spond må være riktig.
Om ikke det er gjort, kan det enkelt ordnes ved:
- å trykke på «medlemmer»
- Trykk så på «…»
- og deretter «Rediger».
Her må du legge inn fornavn og etternavn, minst 1 foresatt (med e-post og/eller mobilnummer), samt fødselsdato og adresse.
Når alt dette er gjort en gang på alle, går resten som en lek
Du kan også henvise nye medlemmer til hjemmesiden vår og trykke på «meld deg inn i fotballen». Det kom det automatisk opp skjema og de blir registrert helt riktig fra starten av.
Kiosk
- Hent nøkkel på Best på Bjørkheim. Du må kvittere for at du har hentet den.
- Lurt å være i kiosken minst ett kvarter før kampstart, for oppstart av vafler og kaffe ++
- Start med å sprite hender når du ankommer kiosken.
- Sett ut «KIOSK OPEN” skiltet på kortsiden av klubbhuset, slik at vi ser det fra begge banene.
- Heng ut Is-flagg foran den/de utsalgslukene som er åpen.
- Lås opp toalettet på baksiden av huset v/grusbane.
- Vekslepenger, ligger i skuff i pengeskrin.
- Lag kaffe- Egen kaffekanne
- Kok vann- Egen kanne
- Nytt salgskjema av året, en trenger nå kun summere opp hvor mye kontant salg det har vært. Dagens omsetning og salgsskjema legges i en pose i den hvite postkassen inne på veggen i kiosken. Husk å legge igjen kr 400 i vekslepenger i pengeskrinet, som legger tilbake i skuffen. Husk å signere og påfør dato og lag du representerer. Om det ikke er nok mynt til vekslepenger, så gi meg beskjed. (kioskansvarlig)
- Desinfiser /vask kontaktflater og kontaktpunkt på utstyr på kjøkken.
- Kost gulvet
- Vask gulvet med engangsmopp.
- Har dere tid til overs er det kjempefint om dere kan fylle på med varer, vaske der dere ser det trengs og smårydde litt
- NB: husk å sjekke dato på brus, eldst ytterst.
- Dra ut støpsel til mikro, vannkoker, kokeplate og vaffeljern.
- Bosset kastes i søppeldunk bak den store gule garasjen ved enden av banene.
- IKKE kast boss inn i den små boden i enden av klubbhuset!
- Husk å sjekke og tømme for boss i bosspannene utenfor kiosken og forside.
- Is-flaggene tas inn etter kamp, både forside og utenfor kiosk.
- Lever nøkkel tilbake til Bjørkheim, og kvitterer for den.
NB: Lagleder og trenere får gratis kaffi når det er kamper
VIKTIG!
Dersom du ikke har mulighet til å ta oppsatt vakt, må du selv ordne bytte.
Takk for at dere stiller opp!
Skulle det være noen spørsmål eller varemangel, ta kontakt med kioskansvarlig.